Menu MENU

ALL ABOUT FOCUS

cover
We zijn net over de helft en de campagne #100daysHKMX is in volle gang! Hoe gaat het met jou en jouw doelen?

How are you doing?
Goede voornemens zijn leuk, maar staan die nog op je netvlies, of liggen ze nu te verstoffen in een laadje? Heb jij je doel voor 2015 nog voor ogen? Die snellere 5 kilometer, je eerste (halve) marathon, een paar kilo minder? Ze hebben allemaal één ding gemeen: je zult ze niet realiseren als je er niets voor doet. Daarvoor heb je focus nodig en dat is in een maatschappij zoals waar wij in leven best wel eens lastig. We vliegen door het leven, van afspraak naar afspraak, werk, school, even met vrienden wat eten, sporten, de kinderen, nog even snel dit. En dat. Door de drukke agenda’s schiet het sporten er ‘wel eens’ bij in en is de focus op je doel ver te zoeken. De tijd tikt door en je eigen deadline komt steeds dichterbij en de afleidingen zijn er overal. Kansloze missie of kun je je doel nog steeds halen?

Wees realistisch
Het leven laat zich niet leiden. Daarom is het zo nu en dan nodig om je doelen bij te stellen. Je blind staren op je doel, terwijl je te maken hebt met ziekte, een blessure, een onverwacht herexamen, een nieuwe opleiding of overwerk gaat leiden tot stress en is op geen enkel vlak bevorderlijk. Ook niet voor jouw focus en doel(en). Durf je doelen zo nodig bij te stellen naar een niveau waarbij je minder druk ervaart. Zet ze verder weg in de tijd, of stel ze minder scherp. Maar het kan ook zijn dat je doel niet uitdagend genoeg is. Wees daarom niet bang om je doel scherper te stellen als dit de juiste manier voor jou is om de focus vast te houden.

Hoe hou je focus?
Focus vraagt om discipline, doorzettingsvermogen en concentratie. Je constant bewust zijn van wat je wilt bereiken en verleidingen weerstaan. In welke vorm zich deze ook voor doen. Nu zijn de meeste van ons geen topsporters, die hun sport leven en ademen en iedere minuut van de dag steken in trainen, eten en herstel. Wij moeten het ‘even’ naast al onze verplichtingen doen. Confronteer jezelf regelmatig met je doel. Schrijf het op de kalender, omcirkel de dag in je agenda, hang notes op op plekken in huis om jouw doel scherp voor ogen te houden. Maak daarnaast ook de juiste keuzes. Wel of geen gebakje op een verjaardag, terwijl je af wilt vallen. Wel of geen glas wijn als je de volgende dag een pr wilt lopen, wel of niet de training overslaan terwijl je in je voorbereiding voor je marathon zit? Hoe meer je je keuzes af laat hangen van jouw doel, hoe scherper je focus is en blijft. Je leeft voor wat jij wil!

Tussendoelen
De weg kan lang zijn. Een marathon loop je niet even uit de losse pols en afvallen is een verandering van levensstijl die tijd kost. Juist als je doel nog ver weg is, onhaalbaar lijkt en je de moed verliest, kun je jezelf helpen door tussendoelen te formuleren. Iedere kilo minder is een mijlpaal, net zo lang tot je je gewenste aantal kilo’s kwijt bent. Evenals het volbrengen van al je geplande trainingen die maand. Die mijlpalen mogen best gevierd worden met bijvoorbeeld een nieuwe set sportkleding of een dagje welness.

Twijfel hoort er bij
Kan ik het wel? Waarom doe ik dit eigenlijk? Is mijn doel wel realistisch? HELP! De makkelijkste weg is om er mee te stoppen: niet te starten op je wedstrijd, de handdoek in de ring gooien, je oude levensstijl weer oppakken. Oftewel je toevlucht zoeken in je eigen comfortzone, want daar is het veilig. Maar daar is nog nooit iemand sterker of beter van geworden. Juist als we onszelf willen verbeteren moeten we zo nu en dan eens buiten die comfortzone treden, juist ook in trainingen. Ontdek dat je veel meer kunt dan je zelf denkt. Dat je in staat bent dingen te doen, waarvan je niet wist dat je ze kon. Dat angst geen drempel hoeft te zijn, maar juist als drijfveer kan fungeren. Dat je sterker bent dan je zelf voor mogelijk had gehouden. Dat pijn maar tijdelijk is (ja ook spierpijn gaat over).

Bepaal je eigen succes
Op een aantal factoren heb je geen invloed, maar grotendeels ben je zelf verantwoordelijk voor de mate van je eigen succes. Als je een realistisch doel (en tussendoelen) hebt gesteld, de juiste keuzes hebt gemaakt, op de juiste manier naar je doel traint, daarvoor zo nodig je levensstijl aan hebt gepast, uit die comfortzone kunt komen op het moment dat je moet presteren, dan kun je zeggen dat je er alles aan gedaan hebt om zo succesvol mogelijk te zijn. Een marathon lopen hangt bijvoorbeeld van meer facetten af dan een lichaam dat op het juiste moment moet presteren.

Wees vooral trots op jezelf dat je deze reis hebt durven maken. Al haal je je doel niet, de wereld vergaat niet. Maar geeft je wellicht wel de motivatie om weer een nieuw doel te bepalen en weer een mooie reis te maken.

Meer lezen?
Op mijn site RunAndreaRun.nl vind je dagelijks trainings- en motivatietips en alles wat mij fascineert aan sport, lifestyle en sportfashion.

Foto: Harm Dommisse

Comments