Menu MENU

RUNANDREARUN JOINS #100DAYSHKMX

cover
Doe jij al mee met de contest #100daysHKMX van Hunkemöller? Join me! Wie mij kent weet dat ik geen uitdaging uit de weg ga, maar vooral ook andere meiden wil motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Dagelijks blog ik op RunAndreaRun.nl over alles wat mij fascineert en met sport, lifestyle en sportfashion te maken heeft. Gedurende de #100daysHKMX zal ik jou hier regelmatig voorzien van tips, tricks, weetjes en een gezonde dosis motivatie, zodat we na 100 dagen vol vertrouwen het bikiniseizoen in kunnen.

Ochtendmens?

Vanuit de verte hoor je een geluid dat steeds nadrukkelijker via je gehoorgang je hersenen probeert wakker te krijsen. Met je hoofd half in je kussen en opgerold onder je donzen dekbed probeer je het geluid buiten te sluiten. Onmogelijk. Het wordt alleen maar harder. Je arm maakt zich los uit de kluwen en mept in het wilde weg door de koude lucht totdat de stilte is weergekeerd. Maar een paar minuten later begint het gejengel weer van voren af aan… You just hit the snooze button..

Voordelen

Bekend scenario? Heb je ’s ochtends ook moeite om je bed uit te komen, zeker nu het nog donker is? Je bent echt niet de enige! Hier nog een ervaringsdeskundige, die het liefst de hele winter doorslaapt. Maar daardoor zou ik wel hele mooie en nuttige uren missen. Om te sporten bijvoorbeeld. Want in het dagelijkse leven schiet het sporten er soms bij in, omdat ik de hele dag druk ben met werk, vrienden, bloggen, etc. De vroege ochtenduren zijn ideaal om te beginnen met een gezonde dosis zweet. Hoe moeilijk ik het ook vind om mijn warme bedje uit te komen, er zitten heel wat voordelen aan vast:

  • Sporten in de vroege morgen geeft je metabolisme een boost. Bij het doen van lichte cardio of krachttraining voor je ontbijt stimuleer je de vetverbranding in je lichaam en verbrandt je lichaam gedurende de dag meer calorieën. Dat is toch een makkelijke manier van een paar calorietjes extra verliezen zonder al te veel moeite!
  • Eigenlijk veel belangrijker: door ’s ochtends te sporten voel je je de hele dag heerlijk fit en energiek. Je baas of leraar zal blij met je zijn!
  • Terwijl iedereen langzaam ontwaakt, heb jij er al een workout op zitten. Tijdswinst to the max!
  • Wie vroeg op staat schijnt (zegt wetenschappelijk onderzoek) effectiever en productiever te zijn. Tel daarbij op dat je meer tijd hebt om je ’s ochtends gereed te maken voor de rest van de dag, dus minder stress. Vroeg opstaan is gezond!
  • De dagen worden al weer langer. Dat maakt het voor veel mensen al wat makkelijker om vroeger uit bed te komen. Doe er je voordeel mee!
  • No more snoozing! Wist je dat door te snoozen je vaak moeier ontwaakt dan als dat je direct bij de eerste keer dat de wekker gaat uit bed springt? Door de korte slaapjes tussen het snoozen blijft je lichaam maar struggelen tussen het aanmaken van verschillende slaap- en dat je lichaam er door van slag kan raken en je slechter functioneert.

Goodbye snooze!

Ok de voordelen zijn duidelijk, nu moet je het nog gewoon DOEN! Maar hoe?

  • Geen snoozing dus, maar direct uit de veren. Dat gaat makkelijker als je er positieve gedachten aan hangt. Zo draai ik me liever nog een keertje om als ik naar mijn werk moet, maar vind ik het wel leuk om voor een workout mijn bed uit te komen.
  • Ben je niet zo fanatieke sporter of is hardlopen ’s ochtends te veel van het goede? Begin de dag dan met wat lichte sportactiviteiten, bijvoorbeeld een wandeling met of zonder hond, wat rustige stretchoefeningen, yoga, je oefeningen van de fysiotherapeut, of core stability. Zo geef je je lichaam de tijd om lekker wakker te worden en pak je toch de voordelen mee!
  • Spreek (online) met vriendinnen af om samen of tegelijkertijd te gaan sporten. Zo heb je een stok achter de deur om je bed wel uit te moeten. Maak samen je workout door omstebeurt de volgende oefening of opdracht te verzinnen. Zo zet je je hersenen ook meteen aan het werk.
  • Heb je echt een hardtime om ’s ochtends je bed uit te komen, maar wil je jezelf echt een schop onder de kont geven? Zet dan de wekker op een plek waar je er vanuit je bed niet bij komt en zet het volume lekker hoog. Nu MOET je er wel uit.
  • Leg je favoriete HKMX sport setje ’s avonds vast klaar, dan hoef je daar niet meer over na te denken en schiet je er ’s ochtends zo in.
  • Door deel te nemen aan #100daysHKMX contest maak je kans op een van de vijf complete HKMX sport outfits t.w.v. € 275,-! Vergeet dus vooral niet om een foto te posten op social media met deze hashtag van je vroege workout!

And now: get up!

De oefening die ik op de foto doe is de Turkish Get Up. Een oefening waarbij je heel rustig van een liggende positie in fases tot stand komt. Heerlijk om mee wakker te worden, want je hebt al je spieren nodig om in balans te blijven. Ik gebruik een kettlebell, maar je kan hier ook een gevuld bidonnetje voor gebruiken. Of een glas water… Uit balans? Dan ben je wel meteen wakker!

Ik ben benieuwd hoe het jullie af gaat met vroeg opstaan! Laat het me weten.
Andrea
 

Comments